A magyar edzőképzésről

Nemrég - még nyáron - végeztem az MLSZ honlapján, illetve az egyéb oldalakon fellelhető, az edzőképzés anyagait tartalmazó szakanyagok átnézésével. Most ezen cikkben megosztom az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat, gondolataimat, de inkább informatív jelleggel, mint sem véleményt nyilvánítva.

Azt fontos leszögezni, hogy ezek még az előző, Szalai László illetve Liszkai Dezső vezette érából származnak, az újfajta, Jörg Daniel vezette magyar edzőképzés anyagai még nem elérhetők. Persze nyilván van átfedés a kettő között, így nyugodtan kijelenthetjük, hogy aki most ezen cikket elolvassa, kaphat egy viszonylagos képet a mai magyar labdarúgóedző-képzésről.

Mivel biztos vagyok benne, hogy nem mindenki jártas ilyen berkekben, ezért egy gyors áttekintéssel kezdeném, azaz, hogy hogy is épül fel ma az MLSZ által szervezett edzőképzés, milyen képesítéseket lehet szerezni.

C szervezői tanfolyam:

Nem szükségeltetik az elvégzése az edzői tanulmányok során, gyakorlatilag egy alapozó képzés, 15 óra időtartammal.

MLSZ Grassroots C tanfolyam:

Célja, hogy naprakész ismeretanyaghoz juttassa a gyermekekkel foglalkozó és a tömegsport területén tevékenykedő edzőket. 66 óra alatt elvégezhető. Tehát aki edzőnek áll - kivéve a válogatott játékosokat, akik kezdhetnek az A licencszel - ezzel a képzéssel kell, hogy kezdje a tanulmányait.

UEFA B tanfolyam:

Célja, hogy naprakész és modern ismeretanyaghoz juttassa az utánpótlás nevelés területén tevékenykedő edzőket. Az elvégzéséhez 145 óra szükségeltetik. Ha egyszerűen akarjuk megfogalmazni a különbséget ezen tanfolyam, és a C licenc között, akkor azt mondhatjuk, hogy míg ott inkább a football grassroots része van előtérben, addig itt már olyan játékosok képzésén van a hangsúly, akikből később profi futballista válhat.

UEFA A tanfolyam:

Célja, hogy naprakész és modern ismeretanyaghoz juttassa a felnőtt és ifjúsági labdarúgás területén tevékenykedő edzőket. 150 óra kell az elvégzéséhez, és gyakorlatilag az NB1 és NB2 vezetőedzői posztja kivételével "mindenre jó".

UEFA ELITE YOUTH A tanfolyam:

Célja, hogy naprakész és modern ismeretanyaghoz juttassa az élvonalbeli utánpótlás labdarúgás területén tevékenykedő edzőket. 230 óra; nem mondhatjuk az A diploma utáni lépcsőfoknak, hiszen a Pro tanfolyam enélkül is elkezdhető, de mélységében mindenképp feljebb áll, mint az A kurzus.

UEFA PRO tanfolyam:

Célja, hogy naprakész és modern ismeretanyaghoz juttassa a professzionális labdarúgás területén tevékenykedő edzőket. Ez a leghosszabb, 460 órás tanfolyam. Annak ellenére, hogy az utóbbi időben szokássá vált vele viccelődni, és még szitokszó is lett, még mindig ez a legmagasabb fokú képesítés, amit egy edző megszerezhet az MLSZ-UEFA rendszerű edzőképzésben.

Így épül fel tehát az edzői életpálya-modell ma Magyarországon. A képzések anyagaiból pedig jópár fellelhető a világhálón - még ha nem is az összes -, és mint korábban már említettem ezeket néztem át. Most megosztanám a tapasztalataimat, és mint már mondtam, inkább csak tájékoztató jelleggel - döntse el mindenki maga, hogy az most pozitívum vagy negatívum.

A legnagyobb különbség szakmaiságban érzésem szerint a C és a B licenc között van, nem lebecsülve az értékét, de a Grassroots diplomát szinte akárki meg tudja szerezni, aki csak kicsit is ért ehhez a sportághoz (már ha felveszik rá). A B anyagaiban olvashattam először arról az oktatási metodikáról ami többször is előkerült a későbbiekben: e szerint a játék oktatásainak lépései: játék területen - játék egy irányban - játék szabad döntéssel - játék választással - játék mérkőzésszerűen. Ha tudjuk, mi mit jelent, akkor ez azt gondolom, egy igen jól megalkotott folyamatsor, és leegyszerűsíti az edzők dolgát.

Az egész edzőképzés szakmai irányvonala az alakzatépítő-bontó játék, tempótámadással és háromszögjátékkal - azaz teljesen ellentétes a válogatott jelenlegi játékával - viszont követi a jelenlegi nemzetközi trendeket. De azért azt meg kell hagyni, hogy noha az edzőképző kijelölte az irányt, attól még elég sok minden az edző saját kreativitására, ötleteire, gondolataira van bízva, azaz minden edzőnek hozzá kell tenni a maga tudását is.

Az oktatási filozófia alapvetően a periodizációra épül, tehát valamelyest ellentétes a jelenleg legnépszerűbb, talán leghatékonyabb, ám nem a legegyszerűbb oktatási módszerrel, a problémamegoldáson keresztül való oktatásra.

Témájukat tekintve nagyon sokféle, sokfajta szakanyagot találhatunk, ami számomra kicsit meglepő volt, hogy igen nagy hangsúlyt fektetnek a pszichológiai és a biológiai tanulmányokra, de persze emellett a futballszakmai anyagok vannak többségében, és azt se érdemes elfelejteni, hogy főleg utánpótlás korban, az edzőnek pedagógusnak is kell lennie.

Megjelenésében, letisztultságában, igényességében igen sokat fejlődtek az edzőképzésen bemutatott prezentációk, összehasonlítva mondjuk a Mezey-érában használatosakkal (volt szerencsém abból is párat megtekinteni), szóval mondhatjuk, hogy nemcsak elméletében, hanem kivitelében is megújult 2013-ban a magyar trénerképzés.

Összefoglalva tehát, ha értelemszerűen minden szakanyagot nem is, de a nagyrészét átfutva megállapíthatom, hogy jó irány volt a Szalai-Liszkai féle filozófia, kár, hogy nem sokáig hagyták őket dolgozni. Hogy jó döntés volt-e Storck részéről a váltás, majd elválik, én is jobban tudok majd róla nyilatkozni, mihelyst annak első szakanyagai felkerülnek az edzőképzés oldalára.

Hajrá Magyar futball!

Címkék: Szakmai szemmel
http://magyarfociblog.blogstar.hu/./pages/magyarfociblog/contents/blog/42524/pics/lead_800x600.jpg
Szakmai szemmel
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?